ماه نیوز +

رویدادهای ایران اکسپو

در حاشیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴)، ایران، میزبان نشست وزرای صنعت کشورهای عضو شانگهای و بریکس خواهد بود. می‌توان گفت با میزبانی کشورمان از این رویدادهای رسمی، روابط تجاری گسترده‌تری شکل گرفته و حاضران در نشست با فعالیت‌ها و توانمندی‌های فعالان و تولیدکنندگان ایرانی آشنا می‌شوند. دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا نیز با حضور نمایندگانی در سطح مقامات عالی کشورهای آفریقایی از جمله وزرای اقتصادی بیش از ۳۰ کشور آفریقایی، همزمان با ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو 2024) برگزار خواهد شد. گفتنی است؛ ایران در حوزه تجارت مزایای نسبی بسیار زیادی دارد که تاکنون برخی از آنها مورد استفاده قرار گرفته و بخشی دیگر مغفول واقع شده است. به طور کلی محورهایی که در بخش تجارت باید مورد توجه سیاست‌گذاران قرار گیرد، توجه به جایگاه ژئوپولیتیک ایران در کنار گسترش بازارهای صادراتی از چند کشور محدود به سایر نقاط جهان است. کشورمان در قلب جهان و در نقطه تقاطع سه قاره آسیا، آفریقا و اروپا قرار دارد و همچنین با 15 کشور جهان مرز دریایی یا زمینی دارد. همه اینها نشان می‌دهد که ایران می‌تواند با اتخاذ سیاست‌های کارا، به عنوان یکی از قطب‌های تجاری منطقه شناخته شود و در میان‌مدت حجم تجارت خود را با سایر کشورها تا سطح 200 میلیارد دلار در سال افزایش دهد. رسیدن به این هدف، مستلزم همکاری بخش‌های مختلف دستگاه سیاست‌گذاری کشور است.  

به گزارش ماه نیوز در این مورد به سخنان مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه نیز می‌توان اشاره کرد که معتقد است: توسعه تجارت ایران نیازمند همکاری بخش‌های مختلف دولت است. یکی از نهادهایی که نقش اساسی برای دستیابی به این هدف دارد وزارت امور خارجه است. دستگاه سیاست خارجی کشور می‌تواند کمک کند که حضور بازرگانان و مسئولان سیاسی سایر کشورها در نمایشگاه‌های ایرانی تسهیل شود تا از این طریق ارتباط میان بازرگانان ایرانی و بازرگانان سایر کشورها فراهم شود. این نمایشگاه، می‌تواند در توسعه صادرات غیرنفتی و ارزآوری نقشی موثر داشته باشد و البته باید به این نکته نیز توجه داشت که ارزآوری فقط از ناحیه صادرات کالا نیست، بلکه می‌تواند از ناحیه انتقال تکنولوژی، صدور خدمات فنی و مهندسی و ترانزیت نیز صورت گیرد.  

همچنین باید سخنان وزیر صمت را نیز مدنظر قرار داد که بر این باور است که برای جهش تولید باید تحریک تقاضا داشته باشیم. علی‌آبادی می‌گوید، در داخل کشور همه ظرفیت‌ها وجود دارد اما باید به سمت پتانسیل‌های بیرونی برویم. دشمن در مسیر تجارت، موانع زیادی برای ما ایجاد کرده که برای رفع این موانع، برنامه‌ها و الگوهایی تعیین کرده‌ایم که مهم‌ترین آن، شناساندن ظرفیت‌هایمان به کشورهای دیگر است و نمایشگاه ایران اکسپو فرصتی را در این زمینه فراهم آورده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *